زینب ربانی‌خواه از هنرمندان طراح گرافیک اصفهان که به‌عنوان استاد در کارگاه پوستر و تبلیغات شهری با محوریت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قزوین حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: 15 سالی است که به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنم و به‌عنوان مدرس گرافیک در مراکز و آموزش‌وپرورش مشغول فعالیت هستم.

وی افزود: قرار است همانند قزوین در سطح کشور کارگاه پوستر و تبلیغات شهری با محوریت چهلمین سال پیروزی انقلاب برگزار شود ازاین‌رو مقررشده در 10 شهر دیگر شامل تهران، اصفهان، قم، تبریز، مشهد و چند شهر دیگر به‌منظور آماده‌سازی هنرمندان جهت شرکت در جشنواره مقاومت کارگاه‌هایی برگزار شود.

ربانی‌خواه بابیان اینکه ایجاد هم‌افزایی و ارتباط هنرمندان منجر به همدلی و همسویی بیشتر و مضاعف شدن انرژی‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: در کارگاهی آموزشی تلاش می‌شود برای کسب نتیجهٔ مطلوب، دوستان هنرمند در کنار هم قرار بگیرند و ضمن ایجاد ارتباط و هم‌افزایی لازم، نتیجه‌ای بهتر را در ایده پردازی و طراحی کسب کنند.

وی عنوان کرد: در زمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تا به امروز هر هنری ازجمله سینما، گرافیک و نقاشی هر یک به‌گونه‌ای باری را به دوش می‌کشید.

این هنرمند طراح و گرافیست بیان کرد: مردم زمانی شعارهایی که با اسپری روی دیوارها نوشته می‌شد و تصاویری که رسم می‌شد را گرافیک می‌خواندند و امروز تعریف دیگری از گرافیک در جامعه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در 5-6 سال اخیر گرافیک رشد چشمگیری داشته و سواد بصری مردم و طراحان نیز گسترش چشم‌گیری پیداکرده است، برای مثال با انتشار پوستر از شهید حججی در فضای مجازی شاهد اثرگذاری آن در جامعه هستیم و افرادی که از موضوع و محتوا هم اطلاع زیادی ندارند به‌راحتی پیام آثار هنری را جذب می‌کنند.

ربانی‌خواه اضافه کرد: در چند سال اخیر حضور فعالان انقلابی نسبت به قبل در این رشته هنری بیشتر شده که تأثیر آن را در فضای حقیقی و مجازی مشاهده می‌کنیم.

این هنرمند در پایان با اشاره به اینکه هنرمندان قزوینی پتانسیل خوبی دارند، مطرح کرد: هنرمندان قزوینی حوزه گرافیک بسیار مشتاق فعالیت در این عرصه هنری هستند و آنچه در کارگاه پوستر و تبلیغات شهری اتفاق افتاد مؤید همین مطلب است.

جشنواره هنر مقاومت

نظرات